Friluftslivsdag - 07.12.2022 🥶
Vi snakkede om at vi havde svært ved at se hvad vi skulle bruge denne friluftstur til, da det er rigtigt svært forinden at se det pædagogiske i selve processen. Samt var det svært at se hvad man kunne bruge sådan en dag til med børn eller borger. Vi snakkede også om at det var vigtigt at have godt med tøj på, for hvis man først fryser – så er det svært at få varmen igen. Det er derfor en fordel at tage flere lag på, så man altid kan tage noget af hvis det bliver for varmt.
Vores friluftslivsdag startede om morgenen med at hente tingene på skolen og så kørte vi samlet op i skoven som lå i Sønderskoven tæt på campus i Aabenraa.
Selvom vores biotop ligger nogenlunde midt inde i skoven, så var der ikke så langt hen til hvor bilerne var parkeret.
Da vi sad ude ved vores biotop, kunne man sagtens hører bilerne ude på vejene. Især når der var helt stille inde i vores "lejr".
Teori og oplevelser på turen.
På vores frilufttur har vi opnået en analog viden da vi har
haft mulighed for at sanse naturen. Den analoge viden opstår i det at vi har
haft tingene i hænderne, vi har haft mulighed for at se svampe og de former og
farver de har, vi har kløvet brænde og i forskellige størrelser i forsøget på
at opbygge et bål mest effektivt. Desuden har vi lavet grøntsagssuppe hvor de
forskellige grøntsager skulle skæres, her har vi opnået en viden ved at arbejde
med de forskellige ting.
Igennem hele turen har vi tilegnet os færdigheder igennem kropslig viden da vi har været aktiv i processen og dermed fundet løsninger på de udfordringer der måtte opstå, og finde frem til en løsning igennem aktiv handlinger som har givet et billede af hvad der fungere og hvordan det kan gøres bedre.
Læringslandskabet på vores friluftliv har flere aspekter for læring. vi opholder os på en shelterplads hvor der er bålplads. Vi er omringet af træerne i skoven og dermed har vores biotop de aspekter der skal bruges til at gennemføre vores friluftlivsdag. I vores aktiviteter hvor der skal laves brænde til bål, snittes grøntsager til suppen, kulden fra vintervejret og varmen fra bålet. Det påvirker sanserne og dermed giver bedre mulighed for at reflektere og lære, hvilket kaldes kropsfænomelogi.
Da vi var kommet ude ved vores biotop og var landet ude i skoven. Begyndte vi lige så stille at snakke om at man sagtens kunne tage børn eller borger med ud på en tur i skoven – hvor man evt. kunne lave noget mad. Samt hvad de kan være med til – f.eks. være med i processen med at se hvordan man bygger/tænder et bål og hvilke forskellige muligheder der er – med strygestål, tændstikker eller lighter. De kan også være med til at skære grøntsager – dem der kan selvfølgelig. Det kan også give dem mulighed for at se skoven på denne årstid, med hvilke dyr, dyrespor og ting der kan spises.
Vi fandt hurtigt ud af at selvom man har godt med tøj på, så er det vigtigt at man bevæger sig – især tæerne. Da man godt kan komme til at fryse, selvom man har godt med tøj på. Temperaturen kom alligevel ned på -2 grader hen på eftermiddagen. Vi fandt også ud af at det med at tænde bål med strygestål ville tage for lang tid i kulden – så vi tog andre midler i brug.
Kommentarer
Send en kommentar