Friluftslivsdag - 07.12.2022 🥶

Refleksioner inden turen.
Vi snakkede om at vi havde svært ved at se hvad vi skulle bruge denne friluftstur til, da det er rigtigt svært forinden at se det pædagogiske i selve processen. Samt var det svært at se hvad man kunne bruge sådan en dag til med børn eller borger. Vi snakkede også om at det var vigtigt at have godt med tøj på, for hvis man først fryser – så er det svært at få varmen igen. Det er derfor en fordel at tage flere lag på, så man altid kan tage noget af hvis det bliver for varmt. 


Biotopen.
Vores friluftslivsdag startede om morgenen med at hente tingene på skolen og så kørte vi samlet op i skoven som lå i Sønderskoven tæt på campus i Aabenraa. 
Her ses en skitse af stedet hvor vores biotop ligger. 
Selvom vores biotop ligger nogenlunde midt inde i skoven, så var der ikke så langt hen til hvor bilerne var parkeret.
Da vi sad ude ved vores biotop, kunne man sagtens hører bilerne ude på vejene. Især når der var helt stille inde i vores "lejr". 






Bål.
Det var ret koldt den dag, omkring 0 til -2 grader, så vi gik hurtig i gang med at lave bål, for at få en varmekilde, som vi kunne varme os lidt hvis det blev for koldt.
Her ses hvordan der snittes træspåner som er bedst til at starte med. Vi fandt hurtig ud af, at en skarp dolk er en forudsætning for sådan en tur.

Vi lagde ud med at prøve og starte bålet med strygestål, dette kræver rigtigt meget. Eftersom at det var koldt, opgav vi denne løsning efter nogle forsøg. Derefter blev bålet tændt med tændstikker.

Bålet er opbygget med skorstens metoden, fordi så opnås der en mere intens varme i midte. Dette er godt, eftersom bålet skulle bruges til gryder med suppe. 



Teori og oplevelser på turen.
På vores frilufttur har vi opnået en analog viden da vi har haft mulighed for at sanse naturen. Den analoge viden opstår i det at vi har haft tingene i hænderne, vi har haft mulighed for at se svampe og de former og farver de har, vi har kløvet brænde og i forskellige størrelser i forsøget på at opbygge et bål mest effektivt. Desuden har vi lavet grøntsagssuppe hvor de forskellige grøntsager skulle skæres, her har vi opnået en viden ved at arbejde med de forskellige ting.

Derudover har hele processen fodret den dialogisk viden da vi har afprøvet forskellige metoder og udvekslet ideer om hvilke metoder vi syntes er bedst at anvende, og dermed opnået et bedre resultat. Udvekslingen af meninger og erfaringer giver et bredere syn på hvordan man kan tilgå opgaverne og se tingene fra et andet perspektiv som man ikke selv havde tænkt.

Igennem hele turen har vi tilegnet os færdigheder igennem kropslig viden da vi har været aktiv i processen og dermed fundet løsninger på de udfordringer der måtte opstå, og finde frem til en løsning igennem aktiv handlinger som har givet et billede af hvad der fungere og hvordan det kan gøres bedre.

Læringslandskabet på vores friluftliv har flere aspekter for læring. vi opholder os på en shelterplads hvor der er bålplads. Vi er omringet af træerne i skoven og dermed har vores biotop de aspekter der skal bruges til at gennemføre vores friluftlivsdag. I vores aktiviteter hvor der skal laves brænde til bål, snittes grøntsager til suppen, kulden fra vintervejret og varmen fra bålet. Det påvirker sanserne og dermed giver bedre mulighed for at reflektere og lære, hvilket kaldes kropsfænomelogi. 




Refleksioner under turen.
Da vi var kommet ude ved vores biotop og var landet ude i skoven. Begyndte vi lige så stille at snakke om at man sagtens kunne tage børn eller borger med ud på en tur i skoven – hvor man evt. kunne lave noget mad. Samt hvad de kan være med til – f.eks. være med i processen med at se hvordan man bygger/tænder et bål og hvilke forskellige muligheder der er – med strygestål, tændstikker eller lighter. De kan også være med til at skære grøntsager – dem der kan selvfølgelig. Det kan også give dem mulighed for at se skoven på denne årstid, med hvilke dyr, dyrespor og ting der kan spises.  



Aftensmad.
Vi gik i gang med at lave aftensmad omkring kl. 14.30, da suppen alligevel skal stå et stykke tid over bålet - samt tager det lidt længere tid før det bliver ordentlig varmt, når det laves over bål. 

Tanja havde taget nogle grøntsager og urter med hjemmefra, som der skulle skrælles og skæres i mundrette størrelser - så alle kan spise det. Af grøntsager og urter var der persille, gulerødder, løg, hvidløg, kartofler, porre, knoldselleri - og så var der kålpølser som også kom med i suppen. 

Vi prøvede også at lave pandebrød på trangia, men da den blev ved med at gå ud. Valgte vi i stedet at lave det over bålet. Der blev også fundet hyben ude i skoven som kom i pandebrødet. 

 



Afslutning.
Selvom det var en kold tur, så skal man huske der også skal være plads til hyggen! 
Tanja fandt et lille juletræ, der blev pyntet med hyben - samt hørte vi lidt julemusik.
Vi kom også i tanke om app'en hvor man kan kigge på stjernebilleder, så det fik vi også gjort. 
Samt fik vi også hygget os ved bålet og bare nydt at være ude i naturen, uden at skulle tænke på alt muligt andet. Naturen er godt for den mentale sundhed, så vi gik alle hjem og var godt trætte!



Refleksioner efter turen.
Vi fandt hurtigt ud af at selvom man har godt med tøj på, så er det vigtigt at man bevæger sig – især tæerne. Da man godt kan komme til at fryse, selvom man har godt med tøj på. Temperaturen kom alligevel ned på -2 grader hen på eftermiddagen. Vi fandt også ud af at det med at tænde bål med strygestål ville tage for lang tid i kulden – så vi tog andre midler i brug.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt/Praksisafprøvning 1. Opgave

Dyreholdet - hvordan lever bænkebider 🌳