Udviklingsprojekt/Praksisafprøvning 1. Opgave

Opgave 1.

1. Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.

Institution: BSI - botilbud i Sønderborg
Undring:
Hvad er grunden til at borgeren ikke kommer ud i naturen.
Hvordan kan vi få etableret nogle urtepotter, planter og grøntsager mm. som borgerne for ejerskab for og motivation til at passe planterne på deres terrasse.
Den kvindelige borger har ingen kontakt til naturen. Hun er meget sjældent ude i naturen ud over at tage på arbejde.

Vi vil arbejde med aktionslærings-modellen, da vi syntes den var mest relevant til vores arbejde med udviklingsprojektet. Modellen hjælper os til i at få en klar struktur i vores arbejde.

Ud over aktionslærings-modellen, har vi valg at bruge naturdannelses fem elementer, for at undersøge borgerens udgangspunkt i de fem elementer. Samt ønsker vi at borgeren får en mere naturfaglig dannelse omkring planter og derved få en bedre forhold til at være ude i naturen.

2.a Viden – beskrivelse af jeres undersøgelses spørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introduksrede til på bibliotekskurset.
  • Vi vil undersøge, hvorfor borgeren ikke kommer ud i naturen.
  • Hvilken naturdannelses forståelse har borgeren, og hvordan kan vi danne borgernes naturvidenskabelige kompetencer?
  • Kan vi etablere urtepotter, planter/grønsager borgeren selv har sået og ved hjælp af dem få borgeren ud i naturen?
  • Hvilke vidensformer kan vi bruge sammen med borgeren?
  • Har pædagogerne fokus på at arbejde med natur, udeliv og science i institutionen?
  • Hvad siger lovgivningen?
  • Hvilken undersøgelser og forskning findes der omkring brug af naturen i botilbud?

Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?

Litteratur: S. Krogh og S. Smidt, Aktionslæring i pædagogisk praksis










2. b Videns indsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Vi vil fokusere på en borger, der har et verbalt sprog og gerne vil afprøve forskellige ting. Vi vil besøge borgeren for at se hvilke muligheder der er i huset og området omkring for at kunne etablere en lille urtehave med hende. Vi vil fortælle hende om hvad vi gerne vil udarbejde med hende om spørge hende om hun har lyst til at være med.
Vi vil lave et interview med nogle af pædagogerne i botilbuddet, angående hvordan de bruger naturen for at danne borgernes naturfaglighed. Samt vil vi undersøge hvad serviceloven siger og hvordan de ved hjælp at natur, udeliv og science begrebet kan understøtte borgerne.
Vi vil lave spørgeskema ud på mail som kan besvares anonymt af botilbuddets medarbejder for at få en bredt viden om hvordan naturen bruges eller ikke bruges.
Vi vil dokumentere forløbet i form at billeder som både borgeren og vi tager hen ad vejen, samt samle empiri i de interviews vi laver.
Vi vil også lave et interview med borgeren, for at høre hendes syn på naturen og hvad hun synes om aktiviteten.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdet - hvordan lever bænkebider 🌳

Friluftslivsdag - 07.12.2022 🥶